Projekt SSMS
Význam projektu:
Začlenění hlavní kabiny a HEXA SSMS do kanceláře pro manipulaci s užitečným zatížením S5, 12. 2020 je obrovským úspěchem vzhledem k mnoha faktorům:
Vypuštění řady satelitů:
Mise: Zakomponovaný systém bude použit při misi Vega VV16 (rok 2016).
Kapacita: Tato mise bude schopna vyslat mnoho družic, což ukáže účinnost distribučního rámce SSMS.
Modulární dávkovač SSMS:
Plán: Zásobník SSMS je zvláštní konstrukce navržen k montáži na horní fázi rakety Vega.
Adaptabilita: Unese velké množství družic různých velikostí, od 1 kg vážících CubeSatů až po 400 kg vážící minidružice, a nabízí tak mimořádnou adaptabilitu při přepravě různého zatížení.
Rutinní přístup: SSMS plánuje poskytnout běžný a rozumný přístup k lehkým satelitům, čímž se zásadně sníží náklady pro správce menších satelitů.
Demokratizace komory: SSMS demokratizuje přístup do vesmíru tím, že umožňuje vysílání satelitů více organizacím, včetně výzkumných nadací a obchodních společností.
Překonávání limitů:
Současné obtíže: Obecně platí, že malé družice, zejména ty nejmenší třídy, jako jsou CubeSaty, se musely připojovat k vysílání větších družic. To znamená, že jejich možnosti vyslání jsou omezené a závislé na dostupnosti dodatečných limitů.
Obětavé jízdy: Systém SSMS tuto překážku řeší tím, že poskytuje otevřené dveře pro sdílené jízdy, čímž zaručuje, že malé družice mají větší a neustálý přístup do vesmíru.
„Nová služba pro malé kosmické lodě Vega mění tento model na model „sdílení“, kdy více malých družic letí společně a náklady na start se rozdělí,“ uvedl Giorgio Tumino, který řídí programy ESA Vega a Space Rider.
Konečný přehled podniku SSMS a jeho částí
Lehká a pevná konstrukce
Materiály: Význam SSMS spočívá v lehké konstrukci díky hliníkovým „sendvičovým“ panelům s velmi nízkou hustotou. Tyto panely jsou chráněny polymerovými plášti vyztuženými uhlíkovými vlákny, díky čemuž je konstrukce lehká a zároveň tuhá.
Hlavní části SSMS:
Šestihranná spodní část: Tato sekce je navržena tak, aby se do ní vešel až tucet CubeSatů nebo šest malých družic.
Horní sekce: Používá se pro mikrosatelity, minisatelity a malé družice. Obě sekce lze používat nezávisle, což poskytuje flexibilitu při konfiguraci misí.
Modulový design
Centrální pilíř: SSMS má centrální sloup, který může mít tvar věže nebo šestiúhelníku a slouží jako základní konstrukční prvek.
Nosná platforma: Plocha, která podpírá zatížení.
Nastavitelné nosníky a dělící prvky: Tyto prvky lze sestavit podle specifických požadavků každé mise, což zajišťuje univerzálnost.
Konfigurace pro zkušební let
Konfigurace FLEXI-3: Pro demonstrativní let používá SSMS konfiguraci nazvanou FLEXI-3, která váží pouhých 330 kg. Tato konfigurace má prokázat technickou a finanční životaschopnost služby sdílených jízd.
💡Význam zkušebního letu
Technická proveditelnost: Cílem letu je prokázat technickou proveditelnost služby sdílených jízd SSMS a ukázat, že systém dokáže spolehlivě rozmístit více malých satelitů.
Finanční životaschopnost: Cílem letu je rovněž prokázat finanční životaschopnost služby, která je cenově dostupnou možností pro vypouštění malých družic.
Možnosti rutinních startů: Tím, že tento let prokáže účinnost systému SSMS, připraví půdu pro další rutinní a cenově dostupné možnosti startů pro širokou škálu velikostí družic, od CubeSatů až po větší minidružice.
Mise ESAIL
Hlavní cíl: Mise ESAIL je společným projektem ESA LuxSpace, jehož hlavním cílem je rozšířit kontrolu oceánského dopravního provozu nad rámec stávajícího plošného sledování programovaných identifikačních rámců (AIS) prostřednictvím metody pro různé mikrosatelity: SAT-AIS.
Metoda: Tohoto rozšíření se dosáhne prostřednictvím soustavy mikrosatelitů, které se označují jako SAT-AIS, čímž se zvýší globální schopnost sledování námořních plavidel.
Partneři
Společnosti SAB Aerospace v České republice a Bercella v Itálii navrhly a vyrobily tento modulární systém pro hlavního dodavatele ESA Vega, společnost Avio.
Spolupráce
ESA spolupracovala s Evropskou unií, přičemž částečné financování této mise bylo poskytnuto prostřednictvím programu Horizont 2020. Tato mise je součástí Dohody o příspěvku mezi ESA a EU na činnosti v oblasti kosmických technologií, která byla podepsána 16. dubna 2019.